Loistavaa treenivuotta kaikille!

Loistavaa treenivuotta kaikille!

Olen koko työikäni, kuten jotkut varmasti tietävätkin, toiminut eri tavoin fyysisen kulttuurin, kehonrakennuksen, voimailun, urheiluravitsemuksen ja ylipäänsä liikunnan alueella, eniten toimittajana ja kirjailijana, mutta myös aikakauslehtienkustantajana, IFBB:n ammattilaiskilpailujen promoottorina ja kilpailutuomarina, valmentajana ja kuntosalivälineiden sekä urheiluravinteiden kauppiaana. On ollut todella mielenkiintoista nähdä erilaisten trendien ja suuntauksien tulevan ja menevän, treeniohjelmat ja ruokavaliot ovat olleet hetken suosiossa ja parrasvaloissa haihtuakseen sitten pikapikaa taas hieman taka-alalle. Minun aikanani moni asia on putkahtanut jo muutamaan kertaan uudestaan suosioon ja siirtynyt sitten taas vaihteeksi unholaan. Ala, jota nykyisin voinee kutsuanimellä fitness ja laajemmin myös wellness, on aina ollut kiihkeä ja nopeasyklinen.

Yksi asia on kuitenkin ollut hyvin pysyvä koko sen ajan, jolloin olen itsekin kuntosaleilla harjoitellut. Omat treenini alkoivat pikku hiljaa 1970-luvun puolivälin tienoilla, ja sanoisin, että aivan tavallinen kuntosaleilla suoritettava perusharjoittelu, jossa harjoitusohjelma on suunniteltu lihasryhmäkohtaiseksi ja jossa tehdään yleisimmin useita suunnilleen 8-12 toiston sarjoja lihasryhmää kohti, on aina ollut suhteellisen samanlaista ja pysynyt suosituimpana treenimuotona kaikkien uusien suuntauksien tuiverruksessa. Kyse on siis ihan perusbodauksesta. Jos menee kuntosalille missä tahansa maailmalla, näkee heti,että valtaosa treenaajista on tekemässä vatsaliikkeitä, penkkipunnerrusta, hauiskääntöjä, jalkakyykkyjä, leuanvetoja ja muita perusharjoitusliikkeitä tai niiden variaatioita, joita voi nykyisin tehdä turvallisesti myös hyvillä harjoituskoneilla.

Tämän perustoiminnan rinnalla on koko ajan menossa siitä selvästi poikkeavia harjoitussuuntauksia, jotka pyrkivät markkinoimaan itseään enemmän tai vähemmän tehokkaiksi ja jopa vallankumouksellisiksi. Kaikki tietävät esimerkiksi CrossFitin ja kehonpainoharjoittelun, joilla molemmilla on oma pieni mutta sitäkin fanaattisempi ja äänekkäämpi harrastajaryhmänsä.

Sekä CrossFit että kehonpainoharjoittelu voivat olla sekä tehokkaita että hauskoja suorittaa, mutta olen sitä mieltä, että tavallinen saliharjoittelija,tavallinen kuntoilija, saa enemmän irti rauhallisesti 3-4 kertaa viikossa suorittavasta progressiivisesti etenevästä kuntosalitreenistä, jossa on mukana myös oma aerobinen osuutensa. Loukkaantumisriski on pieni, ja lihasta, voimaa ja kuntoa kertyy tasaisen varmasti.

CrossFit on mielestäni enemmän kilpaurheilua kuin kuntoilua, suoritukset tehdään aikaa vastaan liikkeet keinolla millä hyvänsä suorittaen, joten sillä ei ole oikeastaan enää paljonkaan tekemistä kuntoliikunnan tai harrasteliikunnan kanssa. Suomen CrossFit-saleilla näkemäni harjoittelijoiden suoritustekniikat ovat pääosin olleet erittäin huonoja, vaikeuksia tuottavat heikon liikkuvuuden ja huonon kehonhallinnan vuoksi varsinkin painonnostoliikkeet, niitä eivät osaa usein edes saleilla toimivat lajin ohjaajat tehdä oikein.

Kilpalajina CrossFit on sen sijaan todella kiehtova, siinä otetaan kilpailijoista kaikki sekä fyysiset että henkiset mehut irti. Lajin huipuilla, suomalaisista esimerkiksi Mikko Aronpäällä, myös liikkeiden suoritustekniikat ovat pääosin moitteettomat, mutta ei niitä olekaan opittu muutamalla CrossFitin viikonloppukurssilla, useimmat lajin huiput ovat aiemmin olleet jonkin muun urheilulajin kilpailijoita ja oppineet kaikki perusharjoitteet jo vuosia aiemmin esimerkiksi yleisurheiluharjoittelun yhteydessä. Kehonpainoharjoittelu on mielestäni liikuntamaailman outolintu. Miksi palataan tekemään jalkakyykkyjä ilman vastuksia tai etunojapunnerruksia, kun vastaavia liikkeitä varten on nimen omaan kehitetty harjoittelua tehostavia harjoitusvälineitä eli vastuksia ja kehoa voidaan kuormittaa ja vahvistaa niiden avulla aivan eri tavalla? Kehonpainoharjoittelussa tehdään toki monenlaisia hyvin akrobaattisia liikkeitä, ja lajin suurin ansio tulostuukin harrastajansa kehittyneenä kehonhallintana. Kehonpainoharjoitteiden ja painoharjoittelun yhdistelmä on sitten eri juttu, se on tuttu menetelmä monien kilpaurheilulajien kuntoharjoittelun puolelta. Siinä kehonpainoharjoitteet, kuten leuanvedot ja dipit, täydentävät erinomaisesti painoilla ja vastuksilla tehtäviä harjoitteita.

Jouni Virtamo

Jouni Virtamo ja Jukka Nyyssölä keskustelevat kehonrakennuksesta: