Mitä energia on?

Mitä energia on?

Iso-Britanniassa melkein seitsemän miestä kymmenestä ja kuusi naista kymmenestä on joko ylipainoisia tai lihavia. Tämä tarkoittaa sitä, että monet ihmiset nauttivat enemmän energiaa (kaloreita) ruoasta ja juomasta kuin kuluttavat. Artikkeli selvittää energian käsitettä ja sitä, miten se vaikuttaa kehon painoon.

1. Energiatiheys
2. Energian tarve
3. Energiatasapaino.

Energiatiheys

Me kaikki tarvitsemme energiaa kasvuun, pysyäksemme elossa ja lämpiminä sekä ollaksemme aktiivisia. Saamme energiaa nauttimamme ruoan ja juoman hiilihydraateista, proteiinista ja rasvasta. Saamme energiaa myös alkoholista. Eri ruoat ja juomat antavat eri määrän energiaa. Saat tämän tiedon helposti ruokatuotteiden sisältöetiketeistä.

Energiaa mitataan kilokaloreina (kcal) ja kilojouleina kJ). Yksi kilokalori (1 kcal) vastaa 4,18 kilojoulea (4,18 kJ).
– Grammassa rasvaa on 9 kcal (37 kJ)
– Alkoholigrammassa on 7 kcal (29 kJ)
– Proteiinissa on 4 kcal (17 kJ) grammassa
– Hiilihydraatissa on 3,75 kcal (16 kJ) grammassa (tämä on pyöristetty tuotetiedoissa 4 kcal:ksi grammaa kohti)

Ruoka-aineen grammaa kohti sisältämää energiamäärää kutsutaan tuotteen energiatiheydeksi, joten voimme kuvailla rasvaa energiatiheämmäksi kuin proteiini ja hiilihydraatit.

Miten energiasisältö lasketaan?
Ruoka-aineen kokonaisenergiamäärä saadaan selville polttamalla se ja mittaamalla, kuinka paljon lämpöä polttamisesta syntyy.

Hedelmien, vihannesten, vähärasvaisten keittojen, vähärasvaisen lihan ja kuitupitoisten ruokien kaltaisten vähäkaloristen ruokien energiatiheys on suhteellisen matala. Paljon rasvaa ja/tai vähän vettä sisältävien ruoka-aineiden, kuten suklaa, kakut, keksit, uppopaistetut ruoat ja välipalat sekä voi ja öljyt, energiatiheys taas on suhteellisen korkea.
Kun ruokavaliosi perustana ovat vähäkaloriset tai energiatiheydeltään matalammat ruoka-aineet ja nautit harvemmin ja pieninä annoksina kaloripitoisia ja energiatiheydeltään korkeita tuotteita, ruokavalion kokonaisenergian määrää on helpompi hallita. Joissakin korkean energiatiheyden ruoissa, kuten rasvainen kala, juusto, pähkinät, siemenet ja avocado, on terveellisiä rasvoja ja muita tärkeitä ravintoaineita, joten niitä voi nauttia kohtuullisesti osana terveellistä ja tasapainoista ruokavaliota.

Energian tarve

Hiilihydraatit ovat kehon tärkein energianlähde, koska ne ovat sekä lihasten että aivojen pääasiallinen energianlähde. Hiilihydraatteja on tärkkelyspitoisissa tuotteissa, kuten leipä, riisi, peruna, pasta, puuro ja aamiaismurot. Valitse näistä kuitupitoisia kokojyväversioita aina, kun se on mahdollista. Tunsas kuidun nauttiminen on yhdistetty matalampaan riskiin sairastua paksusuolen syöpään, tyypin 2 diabetekseen ja sydäntauteihin. Saamme energiaa myös proteiinista ja rasvasta, ja ne ovat myös tärkeä osa ruokavaliotamme, mutta emme tarvitse niitä yhtä paljon kuin hiilihydraatteja.

Ihmisten energiantarve vaihtelee. Terveen kehonpainon säilyttämiseen tarvittava energiamäärä riippuu henkilön perusaineenvaihdunnasta, mikä tarkoittaa energian minimimäärää, joka tarvitaan pitämään yllä kehon perustoimintoja, kuten hengitystä ja sydämen toimintaa. Perusaineenvaihdunta vaihtelee henkilöstä toiseen iästä, kehon koosta, sukupuolesta ja perimästä riippuen. Käytämme energiaa tietysti myös ruoansulatukseen ja liikkumiseen.

Toiset aktiviteetit kuluttavat energiaa toisia enemmän. Juoksu esimerkiksi kuluttaa enemmän energiaa kuin rauhallinen kävely ja soutu enemmän kuin kirjoituskoneella kirjoittaminen. Mitä aktiivisempi olet, sitä enemmän energiaa kehosi käyttää.

Energiatasapaino

Kehosi paino riippuu siitä tasapainosta, joka vallitsee ruoasta ja juomasta nauttimasi energian ja kehosi kuluttaman kokonaisenergian välillä. Kun nautit ruoasta ja juomasta enemmän energiaa kuin kulutat, painosi nousee. Jos taas nautit vähemmän energiaa kuin kulutat, laihdut. Ja kun nautit yhtä paljon energiaa kuin kulutat, olet energiatasapainossa ja painosi pysyy samana. Terveytesi kannalta on tärkeää säilyttää sopiva terveellinen paino.

Energiaa sisään = ruokavaliosta saadut kalorit. Energiaa ulos = Kehosi erilaiseen liikkumiseen ja sydämen toiminnan sekä hengittämisen kaltaisten toimintojen ylläpitoon kuluttamat kalorit.

Alkuperäinen artikkeli “What is energy?” www.nutrition.org.uk