WellnessMedia – terveellisen elämäntavan verkkomedia

WellnessMedia – terveellisen elämäntavan verkkomedia

Koko 2000-luku on ollut täynnä rajuja rakennemuutoksia melkein alalla kuin alalla. Muutokset liittyvät useimmiten uusiin teknologioihin, joiden myötä työ-, käyttäytymis- ja kulutustavat ovat muuttuneet radikaalisti. Työpaikkoja menetetään kovaa vauhtia teknisten sovellusten tieltä, mutta onneksi muuttuneet asetelmat taas tarjoavat uusia töitä, uusia mahdollisuuksia.

Media-ala, jolla itse olen koko työikäni toiminut, on painettujen lehtien osalta muuttunut kaikkein rajuimmin. Paperille painettu sana ja kuva alkavat ihan oikeasti olla menneen talven lumia, tämä koskee sekä sanomalehtiä että aikakauslehtiä. Lehtibisneksen romahdus on tapahtunut erittäin nopeasti, sillä varsinkin mainostaminen on muutaman viime vuoden aikana siirtynyt niin nopeasti ja voimakkaasti verkkoon. Lukijoita monille lehdille olisi varmasti riittänyt vielä nytkin, mutta taloudelliset edellytykset printtimedian julkaisemiseen ovat kaventuneet liikaa mainostajien kaikottua.

Fitness-alalla laajasti käsittäen ilmestyi vielä muutama vuosi sitten yhdeksän suomenkielistä aikakauslehteä, mutta tänään lehtiä on enää turha hakea lehtihyllyiltä, kaikki ovat lopettaneet toimintansa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa tilanne on jokseenkin sama, muun muassa ikiaikaiseksi mielletty bodauksen ja painoharjoittelun jykevä peruslehti Muscle & Fitness on lakannut monien muiden fitness-lehtien tavoin ilmestymästä. Pelkästään naisille suunnattuja lehtiä ilmestyy vielä, siitä hatunnosto sekä tekijöille että uskollisille naislukijoille.

Mitä sitten on tullut tilalle? Eivät ihmiset nimittäin lukemista ole lopettaneet, luulisin jopa päinvastoin. Harrastus on vain nyt suuntautunut Internetin varsin kirjavaan ja vaihtelevan tasoiseen materiaaliin, samalla vastuu sisällön laadun arvioinnista on siirtynyt lukijalle itselleen. Näin siksi, että verkossa ei oikeastaan kenelläkään ole vastaavaa julkaisijan ja päätoimittajan vastuuta julkaistusta sisällöstä kuin printtimediassa (ja esimerkiksi televisiossa). Each man to his own –tilanne vallitsee. Ihmiset kirjoittavat varmasti enemmän kuin koskaan, kaikki kukat mutta myös rikkaruohot kukkivat valtoimenaan.

Nyt toimintansa aloittava WellnessMedia julkaisee liikuntaan, ravintoon, kauneuteen, terveyteen ja yleiseen hyvinvointiin liittyvää materiaalia niin Suomesta kuin maailmaltakin. Materiaalia tulee olemaan Internetin perinteisissä muodoissa blogeina, vlogeina ja podcasteina. Alku näyttää ehkä hieman asiantuntijapainotteiselta, mutta pyrimme aikaa myöten saamaan mukaan sisällön tuottoon laajan joukon WellnessMedian aiheista kiinnostuneita henkilöitä. Kaikki kirjoittamisesta tai vloggaamisesta kiinnostuneet wellness- ja fitness-persoonat ovat tervetulleita esittämään ylläpidolle ajatuksiaan ja ideoitaan mailitse osoitteessa info@wellnessmedia.fi.

Tehdään ja kerätään yhdessä positiivista ja rakentavaa sisältöä, josta on sekä hyötyä että iloa WellnessMedian seuraajille!